Tekoälyverkkoja yhdistävä virtuaaliassistentti ratkaisemaan sote-palveluiden pirstaleisuutta

Accenturessa visioidaan, että sote-palveluille kehitetään tekoälyverkkoja yhdistävä virtuaaliassistentti, joka siirtää asiakkaan eri palveluntarjoajalle tarvittaessa. Esimerkiksi asiakkaan juteltua fysioterapeutin kanssa voisi puhelu tai chat yhdistyä Kelan tai vakuutusyhtiön tekoälyverkkoon.

– Moni organisaatio kehittää itselleen chat-palvelua, mutta todella vaikuttava olisi sellainen palvelu, jossa ei tarvitse hyppiä botista, puhelusta tai palvelusta toiseen, suunnittelee Accenture Suomen terveydenhuollon ja julkisen sektorin liiketoimintajohtaja Marko Rauhala.

– Tekoälyverkkoja hyödyntävä virtuaaliassistentti voi palvella asiakasta väsymättömästi eri kielillä kaikkina vuorokaudenaikoina. Nämä palvelut kehittyvät nyt nopeasti ja sellaisen palvelun lisäarvo on huikea, hän jatkaa.

Accenture oli mukana tekemässä ulkomailta muuttaville yrittäjille suunnattua palvelua, jossa on mukana verohallinto, maahanmuuttovirasto sekä patentti- ja rekisterihallitus. (www.startingupsmoohtly.fi).

– Meillä on valmiuksia toteuttaa samantyyppinen palvelu, joka yhdistäisi raskaana olevien naisten ja pienten lasten vanhempien tarpeita virtuaalipalveluksi, Rauhala sanoo.

Accenture tekee yhteistyötä norjalaisen boost.ai:n kanssa, joka kehittää oppivaa tekoälyä. Kun ihminen sanoo jotakin sinnepäin, koneäly tulkitsee, mitä ihminen haluaa sanoa tai mistä hän haluaa keskustella. Virtuaaliassistentti voi puhua useita kieliä ja vaihtaa kieltä lennosta.

kuva: Shutterstock